comiscentrumuvod.jpgJiž delší dobu se nám v hlavě převaluje určitá myšlenka a dozrála doba se vyjádřit. Jedná se o nakladatelství Comics Centrum a jeho novou obchodní strategii. Během loňského roku vydalo CC údajně úspěšně dvě knihy pomocí tzv. crowdfundingu.  První z nich bylo Kurva velký Sin City a druhá kniha nese název Hellboy: Pekelná knižnice kniha prvníCrowdfunding? O co jde? Je možné, že někdo z vás čtenářů je nadějný autor a své dílo má doma zastrčené někde hluboko v šuplíku. Již jste oběhli všechny nakladatele od A po Z a nikdo o vás neprojevil zájem, protože bla bla… Zvažujete, že svou tvorbu hodíte do koše. Zadržte ruku a nic nevyhazujte. Zmíněná služba, jež vás může spasit je tzv. crowdfunding. Jedná se o způsob získávání peněz formou sbírky na váš projekt. Vy máte projekt, dílo a lidé peníze. Jakožto autor máte co nabídnout. Mohou to být originální listy z komiksu, kresby, nebo limitované verze s autogramem. Uvedení mecenášství je samozřejmostí. Nejznámějším průkopníkem je americký Kickstarter založený v roce 2009, na kterém můžete podpořit prakticky vše. Od 3D tiskárny, herní konzole, umění, knihy, hudby, až po týpka, co si chce udělat guláš. Nebo české historické RPG Kingdom Come: Deliverance. Mezi české obdoby patří třeba server Startovač, přes který se podařilo zafinancovat například komiks Divočina nebo nové album kapely Mňága a Žďorp. 

Crowdfunding.jpg

Mohu prodělat? Pravděpodobně ne. Funguje to tak, že v případě nenaplnění projektu na 100 % je vám vrácena plná částka, kterou jste přispěli na financování projektu. Naopak, pokud se projekt úspěšně naplní, získáváte nehynoucí slávu jako odvážný mecenáš a bonus, který jste si zaplatili. V případě komiksu a vlastnictví originálního listu vstupujete na vrtkavou půdu investorskou. Považte, co když právě vámi zafinancovaný autor udělá díru do světa a převezme trůn Káji Saudka. Pak máte doma hotový poklad. Pohled z druhé strany barikády přináší taktéž samé výhody. Autor, nebo zakladatel projektu se nemusí v zásadě tolik bát, že vloží tolik prostředků do něčeho, o co pak nebude zájem. Překvapivě se taky prokázalo, že lidé nejsou úplně ochotni financovat každou krávovinu.  

Můžeme zodpovědně říci, že vidíme autorům přímo do hlavy. Pracovat několik let například na komiksu, a pak vás vrátný nepustí ani do budovy nakladatele. Frustrace. Zmar. Deprese. Může se z vás stát zahořklý recenzent plný žluče, nebo to prostě pustíte do světa pomocí crowdfundingu. Je to cesta, jak obejít prostředníky a zajistit si finance, fanouškovskou základnu včetně zpětné vazby a nevyhnutelného hejtu.  

Dobře, vysvětlili jsme princip fungování této služby a její bohulibý přínos pro autory, kteří nedostali na trhu prostor a šanci. Nakladatelé sázejí převážně na osvědčená jména a neradi riskují, což je na jednu stranu pochopitelné. Takový Martin Štefko by jistě mohl vyprávět. 

Crowdfunding2.jpg

Zdůrazníme, že následující názor je pouze velice subjektivní pohled na věc a jsme si jisti, že se najde dosti jedinců, kteří s námi nebudou souhlasit. Zákazník má právo svobodně se rozhodnout, co podpoří. Zda koupí, nebo nechá ležet. Také se sluší dodat, že zástupci Comics Centra jejich systém za crowdfunding v zásadě nepovažují. 

František "Fanda" Mejstřík: Comics Centrum vydalo tímto způsobem již dvě knihy, které bych ještě dokázal skousnout. Skřípu sice zuby, ale chápu, že jsou lidé, kteří mají rádi výjimečnost, nebo nadstandard. Financování knih předem a neochotu riskovat ovšem odsuzuji. Nicméně, jak se říká, podej někomu prst a on ti utrhne ruku. CC se chová přesně podle toho, a jde ještě dál, neboť současnou strategii prodává vlastně jako výhodu, s čímž rozhodně nesouhlasím. Nejde o to, že bych neměl rád komiks, spíše naopak. Podpořil jsem dva projekty na serveru Startovač (100* O sněhu, Mračna) a co si budem povídat, hřeje mne i uvedené jméno. Cítím se jako spiklenec. Byl jsem u toho a podílel se na tom... To je tedy můj pohled na věc, pomoci někomu nastartovat uměleckou dráhu a budoucnost. 

Postup CC o něčem svědčí a mnoho napovídá o špatné prodejnosti komiksů a knih vůbec. Nic jiného bych za tím nehledal. Bohužel je to tak a je to moc smutné. Konkurenční nakladatelství již sáhla na ediční plán a došlo k zeštíhlení, s tím se nedá nic dělat. Je mi z toho smutno, málo se čte a komiks byl u nás vždy druhořadý. Měl bych tedy podporovat jeho vydávání, řeknete si. Nikoliv. 

Není to tak jednoduché. Mám své zásady a principy. Při představě, že by se podobně zbaběle chovali všichni, mi běhá mráz po zádech. Navíc jsem přesvědčen, že pokud mi něco nejde, nebo se mi v tom jistém směru nedaří, měl bych dělat něco jiného, a to myslím plošně. Platí to i pro pány Svěráky s rukou věčně nataženou směrem k dotacím, kteří se rádi vidí, coby národní poklad. Nesouhlasím, a pokud se nedokáží uživit se svým početným štábem, nu ať třeba vykupují vratné lahve, ona se ta skulina na trhu vždy zacelí a to mne vrací k CC. 

Jak jsem tedy uvedl, jsem ochoten podpořit začínající nadějné autory, nikoliv komerční subjekt, kterým je CC. Strategii CC vnímám jako zbabělost a absolutní sázku na jistotu. Neochota nést kůži na trh je přímo otřesná a neobhajitelná. Postup, který pan Dort představuje, považuji u rozjetých sérií za sprosté vydírání a nátlakovou metodu. Pro mne je princip mnohem více, než Zámek a klíč 3 v knihovně.   

zamek.jpg

Karel „Kirby“ Krajča: Já osobně problém s vydáváním knih jako bylo Kurva Velký Sin City nebo Hellboy nemám. Hlavně protože to jsou projekty, které by v obvyklé komerční džungli těžko přežili. Jsou to sběratelské kousky pro opravdové fandy. Kdo to chtěl, má je a je spokojený. Ale trochu jsem se bál, že se z toho stane standard. A ejhle…Zámek a Klíč je dle mého názoru jedna z nejlepších komiksových sérií, která u nás momentálně vychází. Těšil jsem se na třetí díl jako malé děcko (třebaže jsem si ho mohl v klidu přečíst v originále).  

Na jednu stranu mám radost, že se ho dočkám, a to v relativně brzké době. Vždyť předobjednávky jsou dnes běžnou věcí a takhle zběžně to vypadá, že můžou být všichni spokojení. Sakra, ale co kdyby to takhle dělali všichni? Stane se z vydávání komiksu, resp. knih obecně sice neriskantní, ale čistě na fanoušky orientovaný bussines? To už se nic dalšího nedostane mezi nové lidi, kterým by to mohlo rozšířit obzory? A co když se nenajde dostatek lidí? Spousta otazníků…  

Vydávat takto normální booky mi přijde minimálně divné. Další slovo, co se mi tlačí na jazyk, je „zbabělé“, ale osobně doufám, že se velice pletu, protože vím, že banda z Comics Centra jsou skvělí lidé. Vypadá to ale, že náš trh není tak růžové květinkové místo jak by se mohlo zdát. Nabízí se ale otázka, proč raději nepřenechat značku někomu, kdo ji ekonomicky utáhne. Nechci se bát, že se nenajde dost lidí, kteří si knihu předobjednají, a ta nakonec nevyjde. Nechci, aby se komiksy staly hračkou „elity“ a ti ostatní je budou nucení shánet za přepálené částky na Aukru. Chci vědět, že má oblíbená série bude třeba dvakrát ročně na krámě a já si ji budu moci koupit, kdy chci a kde chci. Chválím pokus dát fanouškům, co chtějí, ale neznamená to, že z toho mám kdovíjakou radost…

O autorovi
Redakce

Kolektiv autorů