cena zitrka obalkaPo třech letech v Metropolis je sice Superman muž z oceli, ale taky má city. A co víc, je to pořádná cíťa. Když sleduje řízenou demolici milované budovy Daily Planet, skoro mu ukápne slza. Daily Planet přechází pod nového vlastníka vydávajícího plátky plné bulváru a z Lois se stává vedoucí televizního zpravodajství. Svět kolem něj se mění. To, co Superman vydýchává se zasmušilou tváří, to Clarka Kenta vyvádí z míry tak moc, že si toho začínají všímat i kolegové a kamarádi z okolí. Starosta Metropolis sice pěje slova o krásné budoucnosti, ale čtenářům komiksu Superman: Cena zítřka je jasné, že průser je na spadnutí.

A taky že jo! Superman si lítá po městě, bilancuje a brblá si pod vousy, kdyby nějaké měl. Kde se vzal, tu se vzal, plamen jak cyp. Ještěže má ty nehořlavé spoďáry. Ohnivý potvor je samozřejmě nedaleko, a tak začíná klasická supermanovská držkomlátička. Samozřejmě i tady se nějaký ten háček najde. To by jináč nebylo ono. Ohnivec začne mluvit kryptonštinou… A jeho kamarádi „neviditelný ještěráč“ a „ledová mrcha“ čekají opodál.

Když to vezmeme kolem a kolem, základní kostra příběhu není nic převratného. Superman potká záporáka, dají si přes držku, Superman chvíli prohrává, ale nakonec se pochlapí a vítězně odlétá do západu slunce. Snad tohle někdo nebude považovat za spoiler. Kromě toho ale má Cena zítřka druhou rovinu, ve které se řeší, zda-li je mimozemšťan z Kryptonu pro město přínos nebo hrozba. Je fakt, že jeho přítomnost láká do města kdejakou havěť, a to na něm zanechává stopy. Ten, kdo viděl film Muž z oceli ví, jak snadno přijde k úhoně chudáček mrakodrap. Protisupermanovské tažení vede převážně jeden televizní moderátor. Tento prvek spolu s reportážními prostřihy trochu svádí k přirovnávání Ceny zítřka se Zázraky Kurta Busieka. Musím ale zklamat všechny, kterým po této větě začalo příjemně brnět v podbřišku. Tento Superman snese srovnání se Zázraky jen stěží. Vlastně vůbec. I když je fakt, že se tento dojem snaží navodit šikovně. George Pérez se v roli scénáristy snaží, to se nedá zapřít.

I když je Cena zítřka zástupcem nové Padesátdvojky odehrávající se po restartu DC světa, autoři stejně předpokládají základní znalosti nejznámějších událostí. Něco se sice snaží vysvětlit, ale není to rozhodně všechno. Není to nic, co by zaskočilo fanouška, nováčci budou chvilku tápat, ale pak na to zapomenou. Co mě rozčilovalo rozhodně víc je paradoxně spjato právě s oním cool reportážním stylem. Posuďte sami. V jednom panelu letí Superman kolem baráku a text hlásá: „Superman právě letí kolem baráku!“ V jiném zase obrázek Supermana, jak vrazil pěst do tlamy potvory a text: „Superman vrazil pěst do tlamy potvory, no vidíte to?“ Jo, vidím. Nejsem blbej… Tento nešvar je v komiksech běžný. Asi je to kompenzace za neschopného kreslíře, který nedokáže nakreslit obrázek tak, aby to každý poznal a musí tak pod ním být jako v muzeu napsáno, co na něm je.  A dost možná je to schválně. V Ceně zítřka je toho však víc, než by se slušelo.

supr1supr2supr3

Příběh je teda o chloupek víc než slušný. A o kresbě lze říct to samé. Standardně pěkná. A i když má vizuální stránku na starost tandem autorů Jesús Merino a Nicola Scottová, styl je jednotný. Což je samozřejmě plus. Pochválit musím také kvalitní technické zpracování BB Artu. Jen ať jim to vydrží. Šance, že se Superman: Cena zítřka stane klasikou, je mizivá. Přesto je to příběh plný akce, která pobaví a nepostrádá nápady. Superman: Cena zítřka je zkrátka dobrý komiks. A to je u nás za tři.

03.png

O autorovi
Karel
Šéfredaktor

Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času. I kdyby měl den dvakrát tolik hodin, stejně bych nestihl vše, co bych chtěl. Těžký je to život...