A je to tu. Souboj mezi Čuramedánem a Fešákem se blíží do finále. Jednomu začíná solidně téct do bot, zatímco tomu druhému začíná vytékat mozek ušima. Přežije aspoň jeden z nich tento finální střet, nebo se zničí navzájem? To se dozvíte, pokud si pořídíte závěrečný desátý díl fantastické sci-fi série Transmetropolitan. Na jedné straně ringu stojí Spider Jerusalem a.k.a Čuramedán (komiksové alter ego gonzo novináře Huntera S. Thompsona, pokud nevíte, kdo to je, tak doporučuji film Strach a Hnus v Las Vegas od Terryho Gilliama). Neústupný a nezkorumpovatelný pisálek, jehož ztopořená bouchačka je vždy připravena stříkat zkyslé semeno za Pravdu. Protože Pravda, je to jediné, na čem, kurva, záleží. A kdybyste si to všichni uvědomovali, tak si ještě teď hodíte mašli.

Na straně druhé stojí Fešák Callahan, nový prezident Ameriky a Spiderův největší odpůrce. Připravil Spidera téměř o vše, ale tím jen odvázal tohohle drogama narvaného bojovníka za Pravdu ze řetězu. A to byla ta nejposranější chyba v jeho životě. Callahan je totiž zmrd. Jinak se to ani nedá nazvat. Zatímco předešlý prezident, Hnusák, byl jenom takovej malej přizdisráč, kterej aspoň něčemu věřil, Callahan si jen přeje stát na vrcholku světa a ukájet se nad svými poddanými. A aby toho dosáhl, nebojí se jít přes mrtvoly.

Jenže, jak už bylo řečeno, Jerusalemovi začíná téct mozek ušima. Naštěstí má po ruce své dvě ohavné asistentky Yelena Rossiniová a Channon Yarrowá a jejich rychlopalné frndy, takže nemusí čelit svému nepříteli osamocen. A každá pomoc se mu hodí. Prezident odhodil rukavice, a protože tuší, že to má nejpíš za pár, rozhodl se pro finální vyúčtování. A že to nebude jenom takové ústní napomenutí je naprosto jasné i polodementním Navrátilcům.

Britský scénárista, spisovatel a sloupkař Warrren Ellis je u nás znám třeba díky komiksům jako je Planetary (BBArt 2013), Wolverine: Ještě žiju (Crew, Netopejr 2004), Iron Man: Extremis (Crew 2010, v rámci Ultimátního Komiksového Kompletu 2013), či Ultimate Spider-manovi, kde psal Utimate Fantastic Four. Také mu vyšly v češtině dvě jeho knihy Americkej Sen (Volvox Globator 2009) a Soustrojí smrti (Mladá Fronta 2013).

Jeho souputník a spolutvůrce Transmetropolitanu, který dal Spiderovi jeho brýle a tetování, či asistentkám jejich ohavnost, americký kreslíř Darrick Robertson je u nás znám díky spolupráci s jistým irským magorem Garthem Ennisem skrze jeho komiksy jako Fury: Bůh ochraňuj válku (BBArt 2009), Fury: Mírotvůrce (BBArt 2012), Banda 1 a 2 (BBArt 2013), či jednomu z nejlepších Punisherovských příběhů, čtyřdílnému Zrození, který vyšel v knize Punisher MAX 00 Od kolébky do hrobu (BBArt 2009).

Desátá kniha Transmetropolitan: Naposled obsahuje sešity 55-60, kde se strhne onen poslední megaboj. Ale i ten zabere "pouhou" polovinu z téhle 250-ti stránkové cihličky. Druhou polovinu zaberou dva speciály Nenávidím to tu a Města hnus. Jde o sbírku Spiderových / Warrenových sloupkků doplňěnou celostránkovými ilustracemi od opravdu velké spousty hostujících kreslířů. Od Glena Farbyho, přes Alexe Maleeva až třeba po Billa Sienkiewicze. Jde o vskutku mistrovské ukázky a záběry provázející Spiderův pobyt ve Městě a důstojné rozloučení s jednou z nejlepších a nejoriginálnějších komiksových sci-fi sérií všech dob.

A BBArt nezahálel. Lettering jako vždy parádní, překlad od Dareka Šmída sedne jako prdel na hrnec a celková úprava knihy na jedničku. Jen škoda, že tahle série nevyšla i v pevné vazbě.

Jsem zpět. Mám otrhanou armádu, která visí na každém mém slově. A jsem nasraný. Naposled...

05.png

O autorovi
Michal
Redaktor

Vesmírný povaleč, těhotný smradlavý lenochod, ostuda lidstva, odporný a páchnoucí, slizký a hnusný zelený lidský výkal. Nejradši by se celý život ládoval dobrůtkami všeho druhu, barev a chutí, četl komiksy a koukal na filmy. Ale stejně ho máme rádi. Boudí komiksový specialista.