OMGnew.jpgV tomhle vedru se už ani hrát nikomu nechce. Ano, okurkové období je v plném proudu. Neznamená to však, že bychom pro vás z bahna internetů a vlastních zkušeností nevytáhli zajímavé věci. Shenmue 3 trhlo rekord na Kickstarteru, Batman zase vazem všem PC hráčům. Zavzpomínáme na pana Iwatu, pokáráme Jamese Rolfea, zhodnotíme největší bojovkovou událost roku a projedeme se v rally speciálu. Na závěr doporučíme jednu hru. Kdo by to čekal, že… Hurá do toho.

Když byla na Sony konferenci spuštěna Kickstarter kampaň k Shenmue 3, začaly padat sázky, jak dlouho to bude trvat a jestli padne rekord. Padl. Kvóta 2M USD byla naplněna za 8 hodin. 8 hodin!!! A aby toho nebylo málo, tak Kickstarter kampaň překonala rekord i za celkovou vybranou částku. Celkem 6,3M USD. Obdivuhodné. Největší zajímavostí ale je, že o ony peníze ani tak moc nešlo, protože Sony bude vývoj spolufinancovat. Zatím není jasné, v jaké výši, ale Kickstarter kampaň měla v první řade posloužit jako sonda. A data z této sondy jsou evidentně velice úspěšná.

shemnue.png

Úspěch Shenmue 3 dokazuje sílu komunity a fanoušků. U nás v Evropě si sice můžeme jen klepat na čelo, cožeto vlastně tolik vybralo, protože většina z nás o této hře slyšela na letošní E3 poprvé. Když ale hodně lidí něco opravdu moc chce, cesta se vždycky najde. Schválně, kolik vysněných, pravděpodobně nereálných, projektů by takto mělo šanci na úspěch? Kdyby se možná i ostatní velké firmy chytly za nos, už dávno bychom tu měli Beyond Good and Evil 2 nebo pokračování Half Life...

Batman nebohým PCčkárům stále uniká. Studio Rocksteady, potažmo Warner Bros. pomalu přiznává, že problémy PC verze hry Batman: Arkham Knight jsou větší, než se zprvu zdálo. Prodeje na Steamu jsou stále pozastavené a podle posledních zpráv se zdá, že pořádný opravný patch přijde až někdy na podzim. Což je docela drsné. Komunita zuří, v zásadě oprávněně. Nutno ale dodat, že podle mnohých není technický stav posledního Batmana tím nejhorším, se kterým se PCčkáři kdy setkali. Řada žlučovitých výkřiků je značně přehnaná. Až se divím, že si takový řvouni raději nekoupí konzoli a ušetří si starosti…

Lepší facku PC master-race nemohla dostat. Jako ex-PCčkář se na to stále dívám trošku škodolibě. Zároveň by to mohla být první vlaštovka toho, aby se velké vydavatelské domy na PC konečně vykašlaly. Jinak je to v rámci globální herní komunity samozřejmě průšvih. Jako poslední hra z “Akrham” série je tohle ostudné zakončení.

batman.jpg

Podle neoficiálních zpráv se za jeden týden prodalo 121 budlů konzole PS4 s hrou Batman: Arkham Knight. Jde vidět, že řada PCčkárů prostě čekat nevydržela smiley

Asi nebudeme nijak předbíhat, když řekneme, že jsme před nedávnem byli svědky nejsmutnějšího dne roku herní komunity. V 55 letech zemřel Satoru Iwata, president a CEO firmy Nintendo. Nemusíte být zrovna fanoušky Nintenda, ale tahle zpráva se jednoduše týká celého průmyslu. Kdybychom chtěli udělat medailonek Iwaty-sana, bylo by to na samostatný díl. Ale asi nejdůležitejším jeho úspěchem byl stálý lidský přístup. Něco, co bychom od CEO světové korporace těžko čekali (omluva všem těm, kteří si koupili 3DS, omluva majitelům WiiU poté, co došlo k drastickému zlevnění, pravidelné rozhovory “Iwata asks”, kde sám zpovídal herní vývojáře). Herní úspěchy netřeba jmenovat, pomohl přijít na svět tolika skvělým hrám, že (opět) jejich vyjmenování by bylo na pár stran. O síle Iwatova jména může svědčit i můj osobní zážitek. Nedávno jsem zpovídal jistou japonskou kapelu, která je shodou okolností z Kjóta (kde sídlí i centrála Nintenda). Ač nehráči, přiznali se mi, že to v jejich městě znamenalo hodně a i zarytí “odpůrci hraní” Iwatovu odkazu nemohli utéci. Připomínám jen, že pohřeb trval 2 dny a zúčastnilo se ho na dva tisíce hostů.

iwata.png

Znáte vedení Samsungu? Volkswagenu? Nebo si pamatujete, kdo zrovna sedí v největším kanclu Microsoftu? Málokterá firma dokáže do svého čela dosadit člověka, který se stane její tváři a celebritou. Machři jsou na to v Applu, to teda jo. Satoru Iwata byl takovým člověkem. Z programátora se vypracoval až na vrchol a zanechal v Nintendu nesmazatelnou stopu, na kterou bude opravdu těžko někdo navazovat. Jeho odvaha riskovat se několikrát vyplatila a Nintendo získalo nálepku firmy, která se nebojí dělat věci jinak. Jestli je to dobře nebo ne, ukáže jen čas.

lkgDlCm.png

U nás je obecně Nintendo velice podceňováno a je pravda, že jeho platformy jsou hardcore hráči vnímaný s posměšným odporem. Často se říká, že je na tom Nintendo špatně, ale není to pravda. Přes 4 miliony prodaných kusů konzole WiiU jen v USA mluví za vše. WiiU tak překonalo prodeje Dremcastu.

Protože se tohle jmenuje OMG a mělo by to být lehce kritické okénko… Musím zaostřit na poměrně velké jméno herní komunity. Jamese Rolfea aka Videogame nerda. Nerdí videa už sice dělá velice sporadicky, ale každé pondělí je na YT jeho pořad “James and Mike plays”. Už pár týdnů si říkám, že je něco špatně a poslední díl je toho důkazem. Ani nevím, kdy jsem se naposledy u herního videa tolikrát chytil za hlavu. To, že pánové nemohou najít, jestli hra umožňuje lokální multplayer (je to vždy na krabici napsáno), nebo že žasnou, že na lokální multiplayer potřebují připojení k Playstation Plus (to je samozřejmě vyžadováno jen pro online možnosti), tohle všechno mi přišlo nepochopitelné, arogantní a hloupé. Holt i modly se občas kácí.

V pondělí pozdě ráno našeho času skončilo EVO - největší světový herní šampionát věnovaný jen a pouze bojovým hrám. Těžko vytípnout ty nejlepší okamžiky (asi se mi ještě nestalo, abych u sledování esportu řval jako na hokeji), takže přidám jen ty nejkomičtější, nejzajímavější. Třeba tahle chvilka. Povede se vám zvrátit kolo v poslední vteřině. Máte radost. A jdete slavit… No a tohle na EVU prostě dělat nesmíte smiley

A co takhle si splést EVO se striptýzem? Jsem zavilý fanoušek japonců. Tzn. korejcům zase tak moc nefandím. Ale tohle bylo opravdu dehonestující. Takhle se k obyvatelům dálného východu nechová. Naštěstí se to obešlo bez mezinárodní nevraživosti. A “zvládnout s grácií” tady nabralo úplně jiný rozměr. Celý zápas je ke shlédnutí níže, onen “incident” začíná v čase 2:00.

Samozřejmě ale musím zmínit i finálové souboje v Ultra Street Fighter 4, kterážto hra je něco jako královskou třídou mezi zbytkem. Navíc byl tento roční vyjimečný, příští rok už se bude hrát Street Fighter V. Poslední 3 zápasy byly neskutečné. Opravdové nervydrásající souboje. EVO má formát pavouka vítězů a pavouka poražených (pokud tedy prohrajete jeden zápas, stále máte šanci vyhrát). Do finále se dostal GamerBee (HongKong) a Momochi (Japonsko). GamerBee prošel pavoukem poražených. Aby tedy EVO vyhrál musel Momochiho porazit dvakrát (jedna porážka Momochiho poslala také do poraženeckého pavouka). Je to trošku divný systém, osobně si myslím, že by EVO udělalo lépe, kdyby rozjelo systém skupin (jako např. v hokeji či fotbale), ale o to teď nejde. GamerBee Momochiho skutečně v prvním zápase porazil. To co se dělo v druhém zápase se snad ani nedá popsat a ani nechci spoilerovat. Můžete si o esportu myslet co chcete, ale zůstat takhle koncentrovaní po takovýhle věcech před tolika lidmi (a bůhví kolik lidí sledovalo zápasy online). Klobouk dolů před těmito borci. Video dole zachycuje poslední zápas (hrálo se na 3 vítězné). Wow. Ještě jednou wow.

Internetem prolétlo “nové” video z chystaného Falloutu 4. Jedná se jen o rozšířenou verzi toho, co už jsme několikrát viděli. Díky tomu jsem však překonal pomyslnou hranici opatrnosti a oficiálně se začínám těšit!

Todd Howard, jeden z hlavních tvůrců v rozhovoru prozradil, že nahrávání dabingu do hry trvalo dva roky a od herců si to vyžádalo přečtení 13 000 řádků textu. Obdivuhodné číslo, i když mi je trochu líto těch, kteří je sepsali a teď jen sedí smutně ve stínu…

Video je skvělé, hlavně i nová verze traileru, která vás opravdu nakopne. Hlavně díky opět geniální hudbě.

Už to vypadalo, že doba rally videoher je za námi. A ejhle. Právě se chystá velký souboj mezi klasickými značkami. Dirt Rally Vs WRC5. Codemasters Vs Sega. Obě hry nabídnou oficiální licenci a obě hry vypadají vskutku dobře. Sega má bohužel horší pověst z předešlých dílů, kdy jejich jízdní model byl všelijaký, jen ne zábavný. Na druhou stranu Codemasters si předchozími tituly taky moc nepolepšilo. Vypadá to na velký restart a radost z něj musíme mít jen mi - hráči a fanoušci královny motosportu. Protože každý správný chlap ví, že jen opravdový frajer umí projet stovkou zatáčku v lese smykem dveřmi napřed a nekonečné ježdění ve formulích je pro buzny :)

To sice ano, ale my praví rallyoví veteráni chceme jedno: Vraťte nám V-Rally! Osobně si myslím, že tenhle souboj vyhraje Dirt Rally. Nic proti Seze, Ale Dirt, je Dirt.

Herní tip: The Vanishing of Ethan Carter

 

Studio The Astronauts jen dokazuje, že Polsko se stává neodmyslitelným bodem na herní mapě světa. Až podezřele moc her je polského původu a překvapivě mají jedno společné - jsou fakt dobré! The Vanishing of Ethan Carter je příběhem malého chlapce, který svým voláním o pomoc donutil paranormálního vyšetřovalele Paula Prospera navštívit opuštěnou díru v lesích, kde Ethan žije a ponořit se do vyšetřování podezřelých událostí, které často vedou k jedinému - tuhé mrtvole. Ono je totiž skoro až povinností, že když žijete v malé, od světa odříznuté komunitě, nemůžete být přece normální. Zkrátka Pennsylvanie. I když musím přiznat, že toulky její krajinou spíš evokují Beskydy nebo Krkonoše. Je to úžasný zážitek, který umí zprostředkovat jen hry “slovanského původu”. Vše je navíc umocněno tím, že hra opravdu krásně vypadá.

Musí, protože v zásadě o ničem jiném, než toulání se krajinou, není. Autoři varují už na začátku, že toto je hra založená na prozkoumávání a nikdo vás nebude brát za ručičku. Na všechno si musíte přijít pěkně sami. Postupně si tak skládáte střípky příběhu a odhalujete, co se v rodině Ethana vlastně stalo. Hledáte stopy, sem tam puclík, hrátky s prostorem, časem a duchy a když jste na konci, nebudete pravděpodobně o nic moudřejší, než na začátku. Je to divná hra. Někomu, kdo se nebojí u hry přemýšlet a experimentovat však nabízí nevšední zážitek plný špičkové atmosféry, kterému se nejvíc blíží Dear Esther nebo chystané Everybody's Gone to the Rapture (obě hry paradoxně od stejného týmu).

 

Tentokrát se konec obejde bez Pokémonů, ale slibujeme, že příště jich bude o to víc. Možná smiley

karel.JPG

zdena.JPG