crysis.jpgKde končí technologické demo a kde začíná hra? Před vznikem německého studia Crytek v tom bylo poměrně jasno. Ale najednou tu bylo Far Cry a Crysis a rejpalové začali pochybovat. Ale každý, kdo tuto herní sérii ochutnal, dobře ví, že se za grafickým pozlátkem skrývaly i povedené hry, které v některých ohledech stále nebyly překonány. Ale hlavně vyslovení slova Crysis znamenalo to, že bude třeba upgradovat počítač… Kdy naposledy se to od té doby stalo?

Rok 2004. Herní weby a tištěné magazíny plní hype články o hrách DOOM 3 a Half – Life 2. Tak nějak se té masáži nedá uniknout a i člověk k hrám netečný sem tam zaslechne jedno či druhé jméno. Očekávání jsou veliká a ve vzduchu je cítit přímo elektrostatické napětí. Čekal se návrat králů a hráči upgradují železo, neboť nároky budou obrovské. Do velkého klání šampionů v těžké váze přichází, jako blesk z čistého nebe, titul Far Cry od německých tvůrců z Crytek Studios. Hra, která začala svou cestu jako technologické demo s dinosaury... Pusy se otevírají v šoku a brady padají, mlask. Revoluční hra je na světě a staví se po boku králů. Hra o trůny, i tak by se dal nazvat rok 2004 v herní branži. Far Cry exceluje a hodí prestižním webům a games časopisům rukavici do tváře. Snad poprvé se začíná mluvit o cinklých recenzích.

Příběhová stránka je variace na román anglického spisovatele Herberta George Wellse a jeho Ostrov doktora Moreaua. K tomu přidejme dílek Agenta bez minulosti. Protřepat, nemíchat. Jack Carver, vaše herní postava je po zničení a potopení své lodě vyplaven na malebném ostrově. Pak tu máme tajemnou krásnou Valerii a doktora Kriegera. Zadání je tedy jasné, zastavit šíleného doktora a dostat se Valerii do kalhotek. Děj není nejsilnější stránkou hry, ale ta má jiné přednosti.

Far Cry vyniká na všech frontách. Je to umělá inteligence, volnost pohybu a přímo grafické orgie. Sám o tom něco vím, neboť po první instalaci a zjištění, že tahle hra mi na maximum nepojede, jsem, ač nerad, sáhl do peněženky a běžel pro novou grafickou kartu (na max. stejně nešla). Po tom, co jsem s touhle gameskou zažil, jsem toho nakonec nelitoval a byl jsem připraven na další hity sezóny. Celkem často se mi stávalo, že jsem si užíval téměř neomezenou volnost pohybu, jíž hra nabídla. Přepočteno na realitu se jednalo možná o desítky kilometrů čtverečních ostrovní plochy. Kilometrů plných romantických pláží, palem, řek, ruin starých chrámů, džunglí a křišťálově čisté vody plné korálových útesů a ryb. Scenérie ostrova byly a vlastně pořád jsou tak úchvatné, že jsem zapomínal hrát příběh hry a jen se tam poflakoval… Když byla dovolená v nedohlednu a má potápěčská výstroj uložena v suchu, stávalo se mi, že jsem dostával absťák. Pak jsem zasedal před monitor a jen tak si tam plaval. Že je to ujeté? Já vím.

Hráč, který není právě nadšený turista, může využít k přepravě po rozlehlém ostrově dopravní prostředky. Je to několik druhů automobilů, člunů a rogalo. To je umístěno do hry víceméně pro wow efekt, abyste mohli z ptačí perspektivy obdivovat CryEngine. Právě vozy vybavené kulometem, ale i buginy bez něj, mi občas vytrhly trn z paty. Tam směřuje má kritika. Jedná se o checkpointy. Pokud bylo uložení hry v nedohlednu a hordy nepřátel nepřemožitelné, tak jsem je jednoduše rozjel, nebo, a to hůř, zbaběle ujel. Přiznávám.

Fyzikální model si zaslouží také pár vět. Poznáte zde zákon akce a reakce. Prostředí se chová reálně a uvěřitelně. Efektní jsou všudypřítomné sudy, které po výstřelu vybuchují a dokáží vyčistit blízké okolí. Pokud si nepoložím otázku, kde se neustále berou, je to moc a moc zábavné do nich střílet a sledovat následné exploze. Barely se dají i rozkutálet. Můžete si zahrát na Sisyfa a tlačit sud do kopce. Hodit ho do vody a tam bude plavat. Salva vystřelená do vody, zvedne mlžnou spršku a granát hozený do vln nachystá slušný gejzír. Posledním způsobem jsem se pokoušel vylovit kapříky, to mi bohužel nevyšlo.

Studio Crytek založili v roce 1999 tři bratři - Cevat, Avni a Faruk Yerli. Far Cry bylo vytvořeno pro společnost UbiSoft. Nicméně po nějakém čase to mezi studiem Crytek a Ubisoftem začalo jiskřit. Bratři díky špatně postavené smlouvě přišli o značku Far Cry a vytvořili pod ochrannými křídly EA titul Crysis… Zde jedna legenda končí a další začíná. Bude pokračovat tituly Crysis, Crysis Warhead, oficiálním komiksem, který vyplní dějovou mezeru mezi Crysis a Crysis 2. Časem následovalo závěrečné Crysis3. Jestliže znáte pokračování Far Cry tak věřte, že už nejsou součástí ságy. Ta, ačkoliv také vydařená, má svou vlastní cestu. Pokud jste dokázali sledovat mé myšlenky až sem, je vám naprosto jasné, že bez úspěchu fenomenální Far Cry by nebylo Crysis.

crytek.jpg

Far Cry nezůstalo ani ve světě komiksu bez odezvy. Stačí zadat do Google, či jiného vyhledávače, název hry ve spojení se slůvkem comics a možná vás překvapí, kolik na vás vyskočí odkazů. Bylo by s podivem, kdyby hra typu Far Cry neinspirovala nadšence k volné tvorbě. Jedná se většinou o kratší amatérská dílka s rozsahem několika málo stran nebo vtipné stripy. Pojetí je realistické, méně realistické nebo jako manga. Budete v údivu, co může vzniknout na motivy známé hry.

Uwe Boll, známý to bouřlivák a prznitel videoher, převedl Far Cry v roce 2008 do filmové podoby. Jeho dílo budete buď milovat, nebo nenávidět. Co je mi na něm opravdu sympatické je, že si svou tvorbu produkuje a platí sám. I přes prodělečnost svých filmů si dokáže zajistit finanční prostředky na další film a jít s kůží na trh. Dosti našich rádoby umělců by si z něj mělo vzít příklad a neškemrat o dotace. Buď totiž umíte a vyděláte nebo běžte třídit Vratné lahve. Uweho dílo zde nebudu rozpitvávat, není to účelem článku. Navíc je o něm známo, že nejde pro pár ran daleko a kritiky svého díla si zve do boxerského ringu. Z Německa to nemá daleko, tak ho raději nechám být.

V předchozí části jsem se krátce zmínil o nadměrném hype v herním průmyslu. Pokud jste někdy netrpělivě čekali na film a vaší nedočkavost přiživovaly parádní filmové trailery, pak víte, o čem mluvím. Do této atmosféry připravovali tvůrci z Cryteku jejich nový titul Crysis a ten vyšel v roce 2007. Potom co předvedli s titulem Far Cry si nasedli taktéž do kolotoče mediální masáže, kterou, nebuďme nespravedliví, sami vydatně přiživovali. Jedna věc je něco naslibovat a rozvášnit fanoušky a druhá splnit očekávání. Vzpomeňme na osudy Romerovy Daikatany, nebo Duke Nukem Forever. Nomád, Prorok, Psycho, Jester a Azték jsou krycí jména pěti členů výsadku amerických speciálních sil na Lingshanových ostrovech. Na místo výsadku dorazí týden po zmizení archeologického týmu IAS. Jejich úkolem je odhalit osudy nezvěstného týmu archeologů. Korejci mezitím obsazují ostrovy a evakuují obyvatelstvo.

Výsadek se podělá hned na začátku. Nomád se zřítí během seskoku a přežije jen díky nanoobleku. Bude to právě vaše alias v herním světě Crysis. Úkoly a priority se nečekaně mění. Začíná sólo kampaň příslušníka Delta Force, poručíka Jacka Dunna – Nomáda. Spanilá jízda povede křížem krážem tropickým rájem. Nomádovi se podaří zkontaktovat přeživší členy jednotky a dohledat ztracené archeology. Ti mu odhalí epochální pravdu o svém zmizení. Na ostrově narazili na miliony let starou kosmickou loď mimozemšťanů. Následuje americká invaze na ostrovy. Po odhalení explozivního tajemství se zdá, že by se mohlo jednat o provařené a opět aktuální téma západ vs. východ. To by ovšem byla chyba lávky, tady už jde o Válku světů!

Jelikož je článek pojat jako sága a čtenář již zná esa tvůrců z Cryteku z jejich prvního počinu, stačilo by napsat, že Crysis je něco jako Far Cry na druhou. Bylo by to příliš strohé přirovnání a já vytáhnu z rukávu opět pár libůstek. Snad z obavy o hráčovo duševní zdraví, aby nedostal hned z kraje ránu na solar plexus a neutrpěl šok, je kolébán ve stylu světa Far Cry. Několik misí v tropech, palmy a opět ty úchvatné pláže. Promiňte, nemohu si pomoci. Nanooblek dolu a šup, šup žhavým pískem do moře. Nikdy neodolám, rád plavu. Nebylo ale nutné nanooblek svlékat, je totiž vodotěsný. Říká se, že milování s kondomem je jako cucat bonbon v pozlátku, něco na tom bude. Voda má správnou teplotu a viditelnost je také v pořádku, takže osušit a zpět do nanosuitu.

Z počátku kosíte šikmooké Korejce a pak se pomalu a nenásilně začne měnit charakter hry. Hráč se necítí znásilněn a podvoluje se tempu hry. Nádherné přímořské pláže se pomalu odsouvají a ostrov se mění v džungli a válečnou zónu. Za více jak půlkou hry přilétají regulérní vetřelci. Ti se podobají sentinelům z filmového Matrixu a s nimi přichází do tropů zima a mráz. Změna je provázena podmanivou hudbou, jež podkresluje přímo epické scény, a vy máte pocit, že hrajete hollywoodský velkofilm. Sám velký Steven Spielberg se u této hry zasekl. A po sentinelech přicházejí přerostlejší bráškové…

CryEngine 2 (vidíte opět odkaz na násobek) vyspěl, dospěl a je starší. Dalo by se říci moudřejší. Hype Crysis bylo vystavěno na grafice a to zcela oprávněně. Engine nabídl perfektní denní/noční cyklus, sluneční paprsky a difúzní prostup, měkké stíny a částice, rozmazání pohybu, interaktivní prostředí a zničitelné předměty. Z těchto pojmů některé přiblížím. Sluneční paprsky vás při východu slunce, nebo při přechodu z temného místa oslepí a vy budete šmátrat po slunečních brýlích. Poslední dva body také vysvětlím. Ve Far Cry se stalo, že jste vystřelili do palmy a vlastně se nic nedělo. CryEngine2 vám dovolí vzít do ruky brokovnici a pokácet palmu bez povolení úřadů. Skvělé, ale tady to ještě nekončí. Pokud máte dostatek munice, můžete brokovnicí sekat palmu na špalky a ty následně na třísky na otop. Ty se vám budou opravdu hodit, až do tropického ráje přijde vražedná zima.

01-cryengine.jpg

Nanooblek z vás udělá superhrdinu a tady už se pozvolna dostávám k tématu komiksu. Nanosuit je principiálně založen na klidové energii, která v klidovém stavu automaticky doplňuje zdraví, sílu a rychlost. Síla umožní vysoké skoky a rychlost je takový fofr, že Usain Bolt vám nestačí a Flashovi se budete dívat na rajcovně roztančené půlky. Nemluvě o neviditelnosti … Nomád je hlavním hrdinou Crysis, což se změní v druhém díle, tam bude hlavním hrdinou nanosuit, ale to předbíhám.

Cevat, Avni a Faruk Yerli prohlásili, že takto chtěli udělat Far Cry a já jim věřím. Přemýšlím o nějakém FFFtipném bonmotu a napadají mě takové s@#$%y, jako když se Popelka změnila v nádhernou princeznu. Ale to by byl kýbl s@#$% . Far Cry se tu zjevilo jako Velký třesk a Crysis přerostlo v expanzní vesmír. Takový paralelní vesmír, který určuje astrofyzikální zákony dnešního games světa a ani Jiří Grygar nemá slov. Závěr hry otevře prostor pro pokračování a oficiální komiks.

Crysis Warhead je samostatně spustitelný datadisk k FPS Crysis vydaný roku 2008. Vypráví boční příběh dalšího z pětičlenného výsadku. Jde o seržanta Michaela Sykese, zvaného Psycho, člena jednotek Raptor. Psycho zachraňuje svého přítele O'Neilla a stíhá korejského plukovníka Leea, jenž přepravuje mimozemské technologie. Příběh není z nejsilnějších a nepřináší nic nového. Ono toho ani moc vymyslet nešlo, když byla hlavní dějová linie odhalena v Crysis. Jde o jakousi dějovou nástavbu a zkrácení hráčova útrpného čekání na Crysis 2. Jsou lidé, kteří Warhead ztrhali, mě osobně potěšil a s povděkem jsem ho přijal.

Warhead nabídlo lepší optimalizaci CryEngine2 a hra běžela o poznání svižněji na slabších sestavách. Tento vstřícný krok k mainstreamu oceňuji. Zároveň tyto úpravy dovolily přinést na obrazovky najednou více jednotek a vozidel. Některé bitvy tak získávají opravdický válečný feeling. Crysis Warhead nabízí mimo singleplayeru i multiplayer. Tomu se záměrně vyhnu, stejně jako u Far Cry. To už je totiž látka pro týmy jako JLA a Avengers. Ti si tam mohou pořádat swingers párty dle ctěné libosti a chuti. Hra se jmenuje Crysis Wars. K dispozici jsou tři mody: Power Strugle, Team Instant Action a Instant Action. Crysis Wars nabízí celkem 21 map, některé až pro 32 hráčů.

Crysis jako komiks
 

Crysis komiks vyšel v roce 2011 a jedná se o oficiální verzi vydavatelství IDW Publishing. Komiks nám představí přeživší členy speciálních jednotek týmu Raptor. Ti byli vysláni na záchranou misi na Lingshanovy ostrovy. Úkol vypadal zpočátku jako brnkačka. Seskok, nalezení ztraceného týmu archeologů a návrat domů. Nikdo však nemohl tušit, že archeologové odkryli miliony let pohřbené tajemství. Tady už se nejedná pouze o záchranu životů vlastních, nebo životů archeologů. Vetřelci se stávají noční můrou a severokorejské bojové jednotky vedle nich vypadají jako chlapci s papírovou čepicí a dřevěnými meči. Hlavní postavou komiksu je major Laurence Barnes – Prorok. Velitel Raptor týmu, který hráči dával většinu rozkazů a rad. Zhruba v polovině hry se ztratil. Prorok nemá lehký úkol, musí zachránit nejen své přeživší lidi, ale také varovat lidskou rasu před tím, co se blíží. Prorok odkryje na stránkách komiksu své působení v Columbii. Odhalí také zákulisí mise na ostrovy a někteří členové jednotky ke svému zděšení zjistí, že byli zneužiti třetí stranou. Major vede své lidi do bezpečí přes horské průsmyky a pevnosti vetřelců. Právě zde odkrývá netušená tajemství. Po vstupu do mimozemské lodi objevují aktivní portál a jsou teleportováni na jeden z Jupiterových měsíců. Překvapení neberou konce. Zjišťují skutečný původ technologií nanosuitu a ten může být mimozemského původu. Času není nazbyt a v sázce je lidská civilizace. Celkem šest sešitů vyplňuje dějovou mezeru mezi Crysis a Crysis 2. Jsou vysvětleny některé dějové souvislosti a věci, na které hra nedala odpovědi.

crysiskomiks.jpgcrysiskomiks2.jpgcrysiscomicart1.jpg

Příběh napsal Richard K. Morgan. Je to britský autor sci-fi, původně historik a učitel anglického jazyka. Po té co mu vyšel první román dal učení vale a stal se spisovatelem na plný úvazek. Autorsky se podepsal pod příběh videohry Crysis 2 a Syndicate. Je také zvěčněn pod Marvelovskou sérii Black Widov. Svou tvorbu sám označuje jako noir budoucnost s politickým podtextem. Na komiksu odvedl dobrou práci. Jak už to bývá na podobných projektech, musel se striktně držet herního světa Crysis a navázat na rozehrané dějové linie. Příběh není nudný a dokázal ho vypointovat a plynule převést do druhého dílu videohry Crysis 2. Autorem kreseb je švédský kreslíř Peter Bergting. Zabývá se převážně fantasy kresbou a ta mu sedne jako ulitá. Maloval knihy Tolkeina, Astrid Lindgren a J.K.Rowling. Jeho pojetí Crysis neurazí, ale ani nenadchne. Působí, jako běžná, rychlá komerce a je to škoda, neboť který kreslíř si může zapnout na monitoru Cryengine2 a překreslovat? Možná srovnávám nesrovnatelné, protože engine Cryteku určuje grafický směr dnešních videoher a jen málokterá snese přímé srovnání. Nicméně mít v ruce všechny esa a zahodit je, to se rovná hříchu. Tak trochu mi jeho výkon připomíná tah na prázdnou branku, kdy je jasné, že padne gól. Malíř netrefí, upadne, praští se do hlavy o tyč, a aby toho nebylo málo, zamotá se do sítě. Výtvarný průšvih nezachrání ani koloring Michelle Madsen, ta mi evokuje děcko, jež s vyplazeným jazýčkem důsledně vymaluje vytyčené plochy omalovánky. Chybí špetka nápadu, improvizace a vlastní invence. Komiks slušně zaplňuje dějové vakuum mezi prvním a druhým dílem Crysis. Bergting je dobrý fantasy malíř, ale na ztvárnění moderních hi - tech technologií prostě nemá. Lépe mu jdou od ruky elfové a draci.

 

Titul Crysis 2 je pokračování stejnojmenné FPS hry. Vyšla v roce 2011 a vyvinula jí opět společnost Crytek pro herního molocha Eletronics Arts. Crysis 2 se dějově posouvá o tři roky dále, máme tedy rok 2023. Hra se teleportovala z ostrovních tropických reálií do New Yorku. Začne idylickými prostřihy TV stanic. Východ slunce nad Manhattanem, nádherný slunečný den, mládež v parcích a výsledky fotbalu. Barvy se pomalu mění a tmavnou. Prostřihy zrychlují. Objevuje se neznámá nemoc, první úmrtí, další úmrtí, pandemie, panika na burze, chaos a cena barelu ropy překračuje hranici 200$.

Alcatraz, herní avatar pro hru Crysis 2 sedí na palubě ponorky a bolí ho hlava po tequilovém dýchánku. Ponorka proplouvá řekou Hudson a posádka si špitá něco o Ebole a cosi o skutečném cíli jejich mise. Padá spousta tvrdých mariňáckých žertů na zaplašení tísně. Osvětlení pohasíná, dochází k výbuchu a ponorka se zatápí. Následuje zbrklý ústup a dostat se na břeh je nad vaše síly. Objevuje se ovšem rytíř bez bázně a hany. Život vám zachraňuje muž v hi - tech brnění. Přeživší Alcatraz dostává danajský dar od kontaminovaného Proroka, hrdiny z předchozího dílu a statečného zachránce. Darem je nanosuit druhé generace.

Aby těch šoků nebylo málo, Prorok si přímo před Alcatrazem vystřelí mozek z hlavy. Jednotky C.E.L.L., které patří pod společnost CryNet, pronásledují Alcatraze v domnění, že se jedná o Laurence Barnese- Proroka. To vše se semele v prvních několika minutách hry a nikdo nemusí Alcatrazovi vysvětlovat, že život je svině. Hlava mu ještě třeští po včerejší pařbě a on má za sebou potopení ponorky. Na sobě fešný hábit, v patách jednotky C.E.L.L. a město obsazují vetřelci. Nemá prostě dobrý den…

Hráči je hned na začátku nachystán obrovský skok z tropického ráje mezi NY přerostlé paneláky. Jeden z hrdinů předchozího dílu padá mrtev vlastní rukou k zemi. Hráč se nutně ptá, sakra, sakra co mi uniklo. Skok mezi 1 a 2 dílem je opravdu propastný. Mimo již zmíněných sestřihů žádné jiné vysvětlení. My, co známe komiks, víme, ostatní tápou. Pro Crysis 2 si vývojáři roztočili vlastní ruské kolo mediální masáže a píár hype. Podíváme se v retrospektivě, jak se jim to podařilo.

Tvůrci se zpronevěřili svému předsevzetí být lídry v určování směru vývoje PC her. Důvodem je samozřejmě komerce a já jim to nemám za zlé. Crysis 2 se stalo králem roku 2011 v pirátění na PC. Tudíž chápu, že vývojáři chtějí za svou poctivou práci dostat zaplaceno. Současně Crysis 2 vyvíjeli jak pro PC, tak pro konzole a hra se vyvíjela jako multiplatformní. Museli se poprat s high generací počítačového hardware a s již vyčpělou generací konzolí. Jakmile začne dělat tvůrce kompromisy, tak se nemůže zavděčit všem.

Konzolisté chrochtali blahem nad nevídaným zážitkem a majitel nabušeného PC se zeptal proč? Proč hra běží na DirectX 9, zatímco starší bratříček běžel před čtyřmi roky na DirectX 10? To je přesně ten kompromis, šup s tím ven a ono to nějak dopadne. Je skutečně škoda, že CryEngine3 udělal namísto kroku vpřed dva vzad. Pokud něco kupuji, tak pouze hotovou věc. Nekupuji si boty bez podrážek, bundu bez rukávů a bicykl bez kol. Snad jen mražené jídlo jako polotovar, které plesknu do mikrovlnky a ohřeji. S tím ale tak nějak počítám, že to nebude mňamka od maminky.

Co tím vlastně chci říct. Hru jsem dostal právě v tomto surovém nedodělaném stavu za plnou tržní cenu. Tu jsem odehrál pod DX9 a to, že tvůrci časem dodali ultra upgrade pro DX10 a DX11 mě už nezajímá. Dokonce bylo upgrade propagováno jako velký přídavek zdarma, neskutečná drzost. Nemám tolik času, abych kvůli různým stupňům efektů podstupoval opět pouť světem Crysis 2. Zde tedy mluvím o zajíci v pytli. Pokusili jste se někdy reklamovat lístky v kině, když jste si po dvaceti minutách ublinkli a znechuceně odešli z kina? Věřte, že v případě bot bez podrážek by to nebyl problém. Ve světě autorského práva a duševního vlastnictví je cosi shnilého.

Jestliže mám být i katem Mydlářem, tak jsem s chutí ťal do živého a vypustil trochu žluče. Nicméně když říkám A řeknu B. Ta hra je prostě božská a to, že si Yerliové konkurovali sami sobě s několik let starým titulem o něčem svědčí. Jejich zpracování vypadá jako báječné technické demo od Futuremark s tím rozdílem, že zde celou akci ovládá hráč.

screenshot3.jpg

Co mi tedy vzali, je mé milé plavání a tropické pláže. Skočil jsem do Hudsonu, ale viditelnost stála za prd tak jsem mazal rychle ven. Brrr. Co mi tvůrci nechali, je toulání se po mapách. Sice už to není co bývalo - povzdech starý jako lidstvo samo, ale pořád ujde. Hra je přímo určena fanouškům amerických apokalyptických filmů. Není tu nouze o padající paneláčky, jako vystřižené z 9.11. Hra nabídla parádní dynamickou jízdu a opravdu povedenou AI. Přesun z tropů něco vzal a jiné dal. Rozlehlé volné pláže se smrskly na tunelovku a klaustrofobní ulice jako je Wall Street. Nicméně, tunelu jakým je Call of Duty se tahle hra může z vysoka smát. Proti CoD si musí hráč připadat jako v realitě.

Autory příběhu jsou Richard Morgan a Peter Watts. První z nich napsal překlenovací komiks mezi prvním a druhým dílem Crysis. Od autora Petera Wattse je k dostání v českém překladu kniha pod názvem Crysis: Legie. Na soundtracku ke hře se autorsky podílel držitel Oscara Hans Florian Zimmer, je podepsán pod hity Gladiátor, Lví král, Skála a Poslední samuraj. Teď už je naprosto jasné, proč mi pod stolem nekontrolovatelně pochodovaly nožky. Dup dup dupity dup. I přes mé výtky je hra pořád na špici potravního řetězce. Zklamání se týkalo hráčů, kteří měli předobjednávku a čekali TOP produkt, který byl velkohubě slíben. Rozvážnější a trpělivější hráč, nebo ten kdo čeká, až hra spadne cenově dolů, dostal to nejlepší. To platí i dnes.

Stojím v strážním koši na vrtkavé palubě lodi jménem Hype, jež je zmítána proudy a trendy herního průmyslu. Oči si cloním a na obzoru netrpělivě vyhlížím třetí a údajně závěrečné pokračování ságy jménem Crysis 3… Hra se vrátí ke kořenům, už to nebudou bohužel tropické pláže, ale pouze džungle. Džungle uprostřed města, taková džungle jakou známe z filmu Já, legenda.

Crysis 3 vychází v únoru 2013 a kromě přenesení se v čase dopředu, přináší další drobnou novinku v herním systému – bojový luk. S jeho pomocí získala hra osvěžující stealth prvek. Hráč získal možnost procházet pralesem zamořený New York pěkně potichu a likvidovat nic netušící mimozemšťany přesným zásahem do zad. Což bylo mnohdy přímo nutné – nepřátelé často stáli ve velké přesile. Ale i bez luku to šlo. Je až s podivem, kolik možností hra nabízela. Na první pohled by se zdálo, že přesun z tropického ostrova do velkoměsta omezí hráče v pohybu, ale nebylo to tak strašlivé. Už ve druhém díle šlo každou situaci vyřešit několika způsoby a třetí díl tento systém dovedl téměř k dokonalosti. Už to sice není takový sandbox, konkurence pevně zamknutá v koridorech by se mohla stále co učit.

24 let uplynulo od událostí v Crysis 2 a roky jdou vidět nejen na městě samotném. Staří známí Prophet a Psycho se naposled dávají dohromady s jediným cílem – konečně skoncovat s mimozemskou invazí. Třebaže toto přímočaré zadání neslibuje na první pohled žádnou hloubku, po cestě vyplavou na povrch zajímavé odbočky a myšlenky. Co stojí za energetickou krizí? Je člověk v nanoobleku stále člověk? Co znamená lidství? Všechna filozofie jde k čertu ve chvíli, kdy konečně dostanete možnost vrazit hlavnímu emzákovi brokovnici do tlamy…

Debata o tom, kde začíná technologické demo a kde hra, se povede vždycky. Tři bratři stojící za studiem Crytek však dokázali, že stačí si jít pevně za svým a výsledek je zaručen. Crytek je dnes jednou z nejrespektovanější firmou, prodávající své technologie do celého světa. CryEngine směle konkuruje svým mnohdy starším bratříčkům. Málokterá firma dokáže vyvíjet takto mocné nástroje a zároveň na nich postavit nadprůměrnou herní sérii. Crytek to dokázal. A i proto si zaslouží své pevné místo ve videoherní historii. 

O autorovi
Roman

František "Fanda" Mejstřík

Redaktor

Knihomol. Komiksový nadšenec, svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Má zálibu v podvodním fotografování. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlím o podstatě a jde k jádru věci.

 

O autorovi
Roman
Šéfredaktor a grafik

Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času. I kdyby měl den dvakrát tolik hodin, stejně bych nestihl vše, co bych chtěl. Těžký je to život...