OMG.jpgDlouhá pauza. Hodně starostí, hodně povinností, ale nové OMG je tu. Okoukneme relativně novou konzoli, hodíme oko na staré dobré kostičky, zavítáme do herní Paříže, prohrábneme skládku, zmíníme Call of Duty, tentokráte vynecháme porno -takže to bude trošku nuda, nenecháme si ujít novinky od Blizzardu a možná se i trošku oholíme. A mě se toho hodně moc nebude líbit. Slibuju!

Retron 5. Nová herní konzole. Že o ní slyšíte poprvé? Nic se neděje. Monitoruju tuhle krabičku a kolotoče kolem ní docela dlouho a dozrál čas se jí podívat na zoubek. Mělo to být něco úžasného. Retro konzole se sloty pro všechny hlavní kartridže. Ano, Famicon, NES, ale i SNES a Genesis (tedy Mega-Drive) a jako bonus všichni kluci z Gameboy rodiny. To vše s HDMI výstupem, 60fps (jako by hry -nejen- na SNES běžely jinak), interpolace až na 720p, vylepšený zvuk, SD karta, ukládání, típání obrázků v .jpg, bezdrátový ovladač, možnost použití původních ovladačů... Nirvána? Nóóóóó... Ne tak docela. Stejně jako nový Igráčci, i tady se totiž ukazuje, že spíše než retro je to parazitování na retru. Navíc toho nejhoršího řádu. Jednoduše někdo vycítil módní vlnu retrohraní a jal se rýžovat. 

Trošku tvrdá slova? Místo toho, aby tvůrci použili původní čipy (resp. jejich ekvivalenty - originály by se asi trošku prodražily, hehe), udělali to jednoduše. Tak říkajíc počesku. Vzali všechny dostupné emulátory (které jsou pro domácí užití samozřejmě zdarma) a do Retronu je strčili. Takže je to celé vlastně velký emulátor, který přehrává kartridže. Což není to, co to původně mělo být, respektive co se původně inzerovalo že to bude. A že to vylezlo na povrch není moc dobrá věc. To, že tyhle emulátory spustí i pár let starý notebook a her se na netu válí tisíce, asi netřeba dodávat.

Tohle pravý retro zážitek trošku kazí a víme jak jsou v tomhle hipsteři neoblomní (nejen ti videoherní). Ale bude hůř. Tvůrci emulátorů se totiž zcela samozřejmě ozvali. Hyperkin (autoři Retronu) se tak nějak neobtěžovali nikomu nic říct, požádat o práva, nebo něco podobného. Fajn přístup, že?  A to pořád není všechno. Jasně, jako zákazníkovi mi může být u zadnice, jak probíhal vývoj. Ne v tomhle případě, protože cena Retronu porostla. Ze 139$ na 159$. Proč? Protože tvůrci očekávají soudní pře. He?! Takže to, že výrobce něco pohnojil, mám odskákat já zákazník? Takže tady máme produkt, který bych si možná i koupil, ale díky vyčůranosti (a to jsem ješte velice slušný) výrobce budu jeho hlavním kritikem. Je opravdu tak moc těžké se v byznysu nechovat jako úplný blb? Nebo si aspoň najmout PR agenturu, která by mi to (nechovat se jako blb) doporučila? 

Pokud vás tedy baví retrohraní, kupte si za pár šupů na Aukru starou konzoli, nebo za pár šupů Wii, tam je nabídka NES, SNES a MegaDrive titulů dostatečně široká. To platí částečně i o Playstation 3 a PSP/Vita. Nebo si holt stáhněte dobrý emulátor. Takhle já pravidelně doháním své herní vzdělání.

Téma pěkně rozebrali i kluci ze Zcela Zbytečného podcastu (Complete Unnecessary Podcast), nic co by zde už nepadlo (buď jsou telepati, nebo mi monitorují klávesnici), ale hezky řečeno.

Vždycky, když píšu OMG na něco zapomenu. A vracím se k tomu v dalším díle. Nebo taky ne. A to je pak vrchol aktuálnosti.  Už minule jsem ale zapomněl na něco, co mě zvedlo ze židle. Ještě teď nevím, co si o tom myslet, jestli se smát, nebo vzteky něco lámat... Firma Threshold Entertainment totiž zakoupila práva na Tetris. A bude točit celovečerní film. O Tetrisu. Ne o jeho vzniku -což je mimochodem nádherný příběh, který by si sám zasloužil zfilmování- ale epické sci-fi. Nebo ještě více napřímo: firma, která točí DVD animáky pro Lego Bionicle bude dělat Tetris. Ufff... Víte, mám Tetris moc rád. Popravdě je to asi jediná hra, ve které jsem opravdu, opravdu dobrý (pokud bude někdy Tetris esport, tak mě čekejte v repre), roky hraní se jednoduše někde projevit musí. A právě proto je mi tohle prznění značky hodně proti srsti. Nečekám totiž, že by to byl koukatelný snímek. Ani omylem. (zdroj)

Když jsme u toho Tetrisu... Vážně mě zajímá, jak to s těmi právy je. Měl jsem za to, že je ovládá EA. Jejich Tetris Mania si také můžete koupit jak na Playstation store, tak pro mobily a tablety. Pak je tady Ubisoft. Jejich Tetris Ultimate se chystá 11. listopadu pro 3DS, k dispozici bude i pro PS4, PC, XboxOne a PS Vita. Sranda je, že EA verze vypadá úplně stejně. A i přes svou lásku k Tetrisu obě firmy zvesela bojkotuju.

Existuje totiž ještě jedna firma, která vlastní Tetris práva. Tou je japonský videoherní dům Sega. V japonsku není Tetris příliš oblíbený. Ne, že by se logické hry netěšily oblibě, ale PuyoPuyo je tam oblíbenější. Puyo Puyo asi znáte. Místo kostiček padají po dvou barevné ksichtíky a vy musíte spojit čtyři tvářičky stejné barvy. No a někoho napadlo tyhle dva světy zkombinovat. A vznikl Puyo Puyo Tetris. Roztomilé postavičky mají své příběhy, vesele hýkají, všechno je strašně barevné, všechno hraje, všechno se hýbá- typické japonsko. Asi bych to hrál v kuse, jen by to muselo vyjít i mimo japonsko. To se zatím nestalo a mě tak nezbývá než čekat.

Vrcholí předvánoční rej a velké vydavatelské domy se trumfují svými korunními klenoty. Poněkud upozaděna je dojná série Call of Duty. I tak bohatý distributor jako je firma Activision si nemůže dovolit další mnohasetmiliónovou kampaň v průběhu dvou měsíců (tou první byl pochopitelně marketingový kobercový nálet jménem Destiny). Je velice jednoduché lát této sérii. Tituly se prodávají jako housky na krámě, kampaň pro jednoho hráče je stejně duchaplná jako soutěžící v Prostřeno... Navíc dohratelná za několik málo hodin. 

Snad jen multiplayer je to, co i nejzavilejší kritici museli zkousnout. Stejně jako seriál Formule 1 má každý rok nové stroje, tak i progaming má každou novou sezónu nové Call of Duty. A Call of Duty opravdu nemá konkurenci. To, že po dlouhé době má Advanced Warfare (jak se nový díl zove) nadprůměrné ambice, to už jsem v OMG zmiňoval. A, jak je zvykem, nepletu se moc často :) Call of Duty Advanced Warfare je totiž pecka (na poměry série). Snad to i vypadá, že skromnost Call of Duty prospěla. Méně povyku a více hratelnosti. Zkrátím to, lepší "novokonzolový" start si fanoušci Call of Duty přát nemohli. 

I tak se ale nový díl nevyhnul kontroverzi. Tou je herní vzdání úcty mrtvému bratru ve zbrani. Stiskem tlačítka. Doslova. "Press x for pay respect". To v USA nebylo přijato moc dobře. Možná už ta interaktivita dějových scén zašla moc daleko... Tentokráte vás odkážu na Clueless Gamer, což je "herní minishow" Conana O'Briana. Conan patří do velké čtyřky amerických talkshow moderátorů. Jak už víte z minulého dílu, americké talkshow rozhodně videoherní kulturu nezanedbávají... Ta česká se zasekla u simulace lyžování :) A samozřejmě upozornění: Conanův komentář je občas lehce nekorektní :)

Kdo naopak má spoustu miliónů v rukávu a marketingový budget pro tento rok vyplýtván nemá, je firma EA. Electronic arts před nějakým tím pátkem nabídli své perutě studiu Insomniac a jejich první hrou pod křídly vydavatelského giganta je Sunset Overdrive. Hra už je venku a já jí trošku opomněl, za což se omlouvám a nápravu činím teď. Insomniac mám rád. Mimo skvělé grafiky a hratelnosti prosluli zejména velice ulítlým spektrem zbraní. A to jak co do množství, tak do typů. Opravdu mám pocit, že designérům sypou něco do kafe.

Právě ona ulítlost měla být tahákem Sunset Overdrive. Jenže. Přes nejrůznější parkour pohyby (taky vás tahle móda začíná s*át?) a šílené zbraně, je to plytká záležitost, která sice všude křičí ZÁBAVA a COOL, ale ta skutečná zábava a skutečné cool se nějak vytratilo. Dle mého to má co dočinění s tím, že jste přímo oslovování a hra je mířena přímo na vás. Ne na vaši herní postavu. Ale na vás jako hráče (hráčku). "Musíš mi pomoct, ty seš hráč a musíme to spolu dokázat". Nenávidím tyhle kecy. Stejně jako to nesnáším v jiné zábavní tvorbě (u filmu chci zapomenout na to, že jsem divák, chci být vtažen do děje a ne myslet na to, že sedím před plátnem nebo TV). Cítím z toho zvláštní nabubřelost. U her pod EA je to ale pocit velice běžný. Mimochodem, nevěříte-li, pozorně si některé recenze přečtěte. Slova o nucení se do zábavy najdete prakticky v každé z nich. TV spot to řekne asi nejlépe.

Jednou z hlavních událostí podzimu byl Blizzcon. Tisková konference, setkání fanoušků a progaming turnaj v jednom. Vše (jak z názvu vyplývá) v režii Blizzard. Nebudu vás zatěžovat výsledky z turnajů (stejně bych ty korejská jména napsal šptaně), co se ale týče progamingu, docela mě zaujalo, že jste si i v ČR mohli vsadit na jednotlivá utkání ve Starcraft. Zcela jistě to šlo u Bet365, jak na tom byly ostatní sázkovky netuším. Pozn: ne, Bet365 mě neplatí, ale pokud o tom uvažují, nehodlám se bránit :).

Nejzajímavější samozřejmě byla oznámení nových projektů a produktů z dílen Blizzardu. Znova: pokud nejste korejec, tak vás třetí díl druhého dílu Starcraft (ano, nezbláznil jsem se) absolutně nazajímá. Jo a jen tak mimochodem... Nový díl není pro progaming třeba. Dle slov těch nejlepších (korejců, jak jinak) je to jako šachy. Tam taky nepotřebujete každý rok něco nového. Hezký kontrast s Call of Duty. Takže o Starcraftu už nenapíšu ani čárku. 

Zajímat vás ale bude Diablo. Dle slov hlavních designérů byly myšlenky na začlenění MMO prvků zcela (ač o nich bylo léta uvažováno) smeteny ze stolu. Díky bohům za ty dary. Diablo opravdu nepotřebuje masivně mnohohráčské nesmysly. Hra v pár přátelích bohatě stačí. A taky že ano. Další zacílení totiž bude na souhru maximálně 4 hráčů. Nic více. Já jen doufám v simultální vydání dalšího dílu jak pro PC, tak pro konzole. Ale na to si pár let počkáme. 

Největší bombou ale byla zmínka o dlouho (ne)zapomenutém projektu Titan. Mělo jít o střílečku z pohledu první osoby se silnými online/multiplayer prvky. Projekt byl ukončen... Ale... Pár věcí zůstalo, něco se předělalo, něco překreslilo... a vznikl...Overwatch. První a jediná kritika: zatím to vypadá na PC only. Předváděčky se také děly pouze na počítačích. O konzolích ani slovo. Ostatně to je u firmy, která se proslavila WOWkem, Stracraftem a jinýma PC perlama jasné. A naopak, zmínka o konzolích by asi vyvolala efekt píchnutí do vosího hnízda.

A teď už jen pozitiva. Celá stylizace je nádherná. Trošku to zavání Pixarem, nebo něčím od Disney. Smíchané s Team Fortress 2. Řádně šmrncnuté typickým Blizzardem. Nevolíte si zbraně, volíte si postavu a ta má svou výzbroj, schopnosti, výhody a nevýhody. Postav je momentálně deset, ale jde prý jen o začátek. Dokážu si tak představit klidně sto a více postav (viz DOTA, LOL, atd). Samozřejmě plusy a mínusy každé postavy budou klíčové pro styl hraní a samotnou strategii (kámen-nůžky-papír; pohyb, střelba, speciální schopnosti). A máme tady typický Blizzard. Hratelnost a zároveň hloubka. Ne, není to ultra originální, ale je to zpracované velice precizně a poctivě (znova: jak je u Blizzardu zvykem). I když se jedná o alfaverzi, už teď vše vypadá moc a moc hezky. Úvodní filmeček asi opravdu utekl z pláten Pixaru.

Proběhly také Paris Gaming Weeks. Francouzský server Gamersyde se samozřejmě velice snažil a přinesl opravdu mnoho zajímavých videjí. Vcelku nic nového, ale pokud jste byli delší dobu mimo, jako osvěžení to poslouží dobře.

Velice očekávanou hrou, je titul z domácích studií Sony. Magie, viktoriánský steampunk, vlkodlaci, tajná policie. To všechno bude Order 1886. Mám velké výhrady: hra běží ve filmovém formátu 21:9. To je fajn. Bezešvé přechody mezi hranými a herními scénami. Ještě více fajn. Ale 30 snímků za vteřinu mi přijde na hru pro PS4 opravdu málo. Příběh vypadá dobře, ale samotné hraní hodně stereotypně. Pevně věřím, že tomu tak ve výsledku nebude. Order 1886 je mi totiž velice sympatický. Datum vydání je stanoveno na únor příštího roku.

Když už jsme u Sony a jejich počinů... DriveClub měl být závodní launch-titul. Nestalo se tak a DriveClub se na pultech objevil až přednedávnem. A s velikými problémy. Hlavním gró je online interkace a sdružování se v závodní kluby. A když online nefunguje tak jak má... A hlavní deviza je tak ne zcela funkční... Pak je to sakra špatně. Minulý týden proběhlo nějaké to záplatování, ale pošramocenou pověst si DriveClub jen tak nespraví. Velká škoda, posuďte sami.

Zpět k Paříži, ale stále u Sony. Hororových her není nikdy dost. Opravdu ne. V Until Dawn budeme sledovat osudy osmi přátel za jedné noci. Přestože se postavy pod hráčovou rukou budou střídat, počítám, že to všichni nezvládnou. Prostě typický horůrek. Další hra, kterou bude lépe hrát v dobře osvětlené místnosti.

A znova Sony, znova děs. Tentokráte spojený s akcí. Nástupce Souls trilogie už jsme v OMG měli, nicměně Bloodbourne není nikdy dost, i když je to úroveň, kterou jsme již měli tu čest vidět. Nebudu geniální prorok, ale Bloodbourne přesvědčí ke koupi PS4 i ty zatím nerozhodnuté.

Možná to bude vypadat, že nasazuji na Xbox One, ale jediná "zajímavá" hra je ScreamRide. Něco tak blbého jsem totiž dlouho neviděl. Jak dlouho zabralo vymyšlení konceptu? Jednu rauchpauzu? Řídíte vozítko na horské dráze. Která není z bodu A do bodu B, ale je na kola/okruhy. Ok, chápu, hra je futuristická... Ale odkdy je horská dráha ve smyčce a nemá začátek a konec?! Dobře, je to zřejmě rodinná hra, takže se na logiku moc nehraje... Ale proč se to celé ovládá gamepadem a proč ne za pomoci těla a Kinectu? Tomu bych rozumněl, postavil na tom marketing a prodeje by nebyly marné. Kor teď před vánoci. Ale jinak... Nechápu, nerozumím...

Na konec balíku videjí z Paris Gaming Weeks jsem si neodpustil další záběry z očekávané krvavé lázně Mortal Kombat X. Není třeba dalších komentářů. Snad jen to, že hra vyjde pro novogenerační stroje a to 14. dubna 2015. 60 snímků za vteřinu z Paříže.

 

A jako bonus vývojáři komentované hraní. Vzhledem k Fatalitám a Xray pohybům zcela nevhodné pro děti.

Gamersyde přinesl také zajímavé videa zajímavého počinu DeadCore. Hezkých pár dní je k nalezení na Steam a jedná se o svěží mix logiky, skákačky a střílečky z pohledu první osoby. Jen se obávám, že po pár minutách by klávesnice nebo ovladač letěly přes celou místnost. Pro vznětlivé povahy tak DeadCore skutečně nedoporučuji, je ale hezké vidět, že i takovéto hry vznikají.

Už jsem toho viděl opravdu hodně. Zvlášť ve videoherním průmyslu. Ale abyste si koupili gel na holení a dostali tak klíč k odemčení exkluzivního stahovatelného obsahu... To jsem fakt ještě neviděl. Gely na holení Edge si plácly s Assassins Creed Unity a během Movemberu se tak můžete holit jako pravý Assassin. Co typ, to jiný herní předmět. Tohle raději ani nebudu komentovat...

Loňský rok byl ve znamení "oslav" 30 let výročí Velké videoherní krize. Ve zkratce to znamenalo krach videoherního průmyslu ve Spojených státech. Až Nintendo ho o pár let později pomohlo znovurozeběhnout svou legendární konzolí NES. To sem ale nepatří. Ve zkratce se dá říct, že za Krizi může ET. Ikonicky špatná hra s ikonicky přehnaným marketingem. Herní bublina se v USA nafukovala dlouho, s ET ale definitivně splaskla. Tisíce kartridží pak byly (ne)slavně pohřbeny na skládce v Novém Mexiku. Není tomu tak dávno, co se část z nich podařilo vyzdvihnout a nyní se (konečně s certifikací že jde o ty pravé pohřbené) dostaly na Ebay. Ceny jsou skutečně šílené. Počítejte minimálně 10.000Kč pokud nechcete mít nerozeznatelný kus plastu a papíru (ceny se pochopitelně liší v závislosti na stavu toho kterého kusu). Na funkčnost zapomeňte rovnou.

Problémem totiž je, že k "veřejnému použití" zbylo asi jen 700 kusů (a nešlo pouze o ET ale i o jiné hry). Část z nich byla navíc věnována muzejím (na které se nedostalo v první várce), část byla charitativně vydražena a pouhá hrstka se jich dostala na Ebay

A s nápadem "co si dát zarámovat na zeď za deset tisíc" se dnes rozloučíme. Určitě jsem zase zapomněl na mnoho témat a tak se máte příště na co těšit. Pokud vás dnešní díl zaujal, rozhodně se o své názory nebojte podělit. Pa :)

O autorovi
Zbyněk
Autor a novinkář

Videoherní znalec a novinkář. Na světě je jen máloco, o čem by alespoň něco málo nevěděl nebo na to neměl názor. Svým neutuchajícím zájmem i o ty nejmenší maličkosti vede nekonečný boj s lidskou omezeností. Ve volném čase se věnuje hudbě a eletronickému pokouřeníčku.